Hlásková artikulace
1/ Fonetika samohlásek
2/ Fonetika souhlásek
3/ Správná pěvecká výslovnost
4/ Chyby ve výslovnosti
Ad 1/
Samohláska = vokál
V češtině: 5 samohlásek a 2 dvojhlásky au, ou.
Při jejich výslovnosti je ústní dutina volná, pro každou samohlásku má specifický tvar, objem a postavení rtů.
Dělení vokálů:
· přední – i, e
· střední – a
· zadní – o, u
Vlastnosti vokálů a jejich využití ve výuce
A – střední, neutrální, často zapadá, jeho výslovnost posunujeme dopředu na tvrdé patro za horní zuby; napomáhá uvolnění spodní čelisti
E – přední, úzký vokál, vokál tenorů, činívá potíže ostatním hlasům (zvedání jazyka!), výslovnost přibližujeme ö
I – přední, úzký vokál, je posazen nejvíce vpředu a napomáhá vyjasnění tónu, špičce a přednímu posazení ostatních vokálů, činívá problémy pro svoji úzkou výslovnost v mluvené řeči (vytahuje nahoru hrtan), zpívaný musí být prostornější, a to zejména ve vyšší poloze, kdy musí být ústa otevřena jako u a, můžeme přiblížit výslovnosti e.
O – zadní, bývá pro začátečníka nejvýhodnější, neboť napomáhá vyklenutí patra a zasazení tónu do hlavy, má ale tendenci zapadat, výslovnost proto vyjasňujeme a posunujeme do prostoru masky a na horní patro.
U – zadní, úzký vokál, nejlépe navozuje hlavový tón, bývá ale úzké, přibližujeme k výslovnosti o a posunutím výslovnosti dopředu na tvrdé patro a do masky.
Vokalizace a vyrovnávání vokálů
Zvukové rozdíly mezi jednotlivými vokály nesmí být markantní, rušivé. Vokály zvukově vyrovnáváme, ve výslovnosti posouváme dopředu, přibližujeme kulatému vokálu o.
U každého žáka začínáme vokálem, který mu zní nejlépe, aby se jeho kvalita přenášela i na jiné vokály.
Výslovnost všech vokálů posazujeme do jednoho místa.
Vyrovnanost vokálů ovlivňuje vyrovnanost rezonance a rejstříků ve smyslu jednotného rejstříku.
Cvičení na vyrovnávání vokálů spojujeme s vhodnými konsonanty (nejčastěji sonorami) – cvičení na jednom tónu, nejčastěji řada ieaou.
Neutralizace vokálů
Nastává ve vysoké hlasové poloze. Aby byla vysoká poloha tvořená volně, nenásilně a barevně, musí mít i úzké vokály ve výšce široký (prozívnutý) rezonanční prostor. Prostor rozšiřujeme podle vokálu a, posunujeme výslovnost do prostoru kopule hlavy a zakulacujeme.
Rozdíly mezi vokály se nikdy nesmí zcela setřít.
Srozumitelnost ve vyšší hlasové poloze je dána přesnou výslovností souhlásek.
Ad 2/
Srozumitelnost zpívaného slova závisí na přesné výslovnosti souhlásek. Jejich výslovnost musí být rychlá a energická a nesmí ohrozit posazení tónu, znělost vokálů ani volnost hrtanu a artikulačních orgánů. Výslovnost konsonantů nesmí být nedbalá, nekultivovaná a technicky nedokonalá.
Rozdělení souhlásek
· podle místa tvoření – obouretné (bilabiální - b, p, m), retozubné (labiodentální – v, f), dásňové (alveolární – d, t, n), tvrdopatrové (palatální – ď, ť, ň), měkkopatrové (k, g, ng, ch), hrtanová (laryngální – h)
· podle charakteru překážky – závěrové (explozivy – b, p, m, d, t, n, ď, ť, ň, k, g, ng), úžinové (frikativy – v, f, j, ch, h). Mezi úžinové souhlásky dále patří sykavky (s, z, š, ž, c, č), laterální l a vibranta r. Souhlásky c a č jsou polozávěrové, jejich výslovnost se dá rozdělit na dvě fáze: fáze úplného závěru, který postupně povoluje, až vytvoří úžinu, jejíž třecí šum připomíná sykavky.
· podle účasti hlasu na znělé a neznělé
párové – b-p, d-t, ď-ť, g-k, v-f, z-s, ž-š
samostatné znělé – m, n, ň, l, j, r
samostatné neznělé – ch, c, č
Slabikotvorné souhlásky (sonory) – mohou ve slabice nahradit samohlásku. Jedná se o r, l, m, n. Při zpěvu na dlouhém tónu se mezi první souhlásku a sonoru vkládá neutrální vokál (např. ve slově srdce, smrt).
Využití konsonantů ve výuce a zásady jejich výslovnosti
M, N, NG – nácvik hlavové rezonance (m – podporuje kulatost vokálu, n – podporuje nasazení tónu do masky, ng – usměrňuje tón do kopule hlavy, lze jej použít k odstranění šelestu)
B, D, T – podporuje nasazení tónu do masky
J – navozuje špičku
R – pružnost jazyka
V, Z – posazení dopředu
Ad 3/
Hlavní zásady výslovnosti souhlásek:
· přední výslovnost (i vzadu posazené souhlásky posouváme dopředu do patra nad horní zuby). Při výslovnosti je aktivní pouze špička jazyka.
· co nejrychlejší výslovnost
· výslovnost konsonant nesmí rušit legato (konsonantu, která končí slabiku, vyslovíme až s následujícím tónem)
· vokál musí zaznít přesně s dobou
· konsonantu na konci slova vyslovíme výrazněji než při mluvě, jinak zaniká, ale nevyrážíme!
· naprostá volnost spodní čelisti, souhlásky nesmí být vyslovovány „z hrdla“
· dutina ústní mění v závislosti na vyslovované hlásce svůj tvar, objem a napětí stěn. Proto se žádný vokál netvoří až s dobou, na které leží, ale připravuje se už v rámci předcházející slabiky.
Ad 4/
· těžkopádné, příliš vzadu posazené konsonanty – tvořeny sevřeným hrdlem, jazyk není dostatečně uvolněn – zúžení hltanu ovlivňuje volné tvoření tónu. Pomalá výslovnost konsonant ztěžuje tvoření výšek a svědčí o nezvládnuté dechové opoře.
· příliš vzadu posazené vokály – způsobené zadní výslovností konsonant a příliš hluboko fixovaným hrtanem. U začátečníků to bývá snahou o uvolněný hrtan, nebo snahou o velký tón (zapadají hlavně vokály a, o.
· polykání souhlásek – souhlásky jsou vyslovovány ledabyle, což negativně ovlivňuje zejména nosnost hlasu a zároveň ubírá skladbě její výrazovou sílu. Zpěvákovi není rozumět. Tato chyba bývá dána snahou o nasazení a udržení hlavové rezonance.
· příliš jasná nebo tmavá vokalizace – často metodické příčiny (např. ve snaze o nasazení do masky se používá úzkých vokálů i, e, což může časem vést k přejasnění všech vokálů)
· úchylky ve vokálech – vznikají následkem ledabylého formování úst, nedostatečného napětí v násadové trubici a nedbalostí řeči. Sem spadá např. neschopnost zpívat úzké vokály v nižší nebo vyšší hlasové poloze – ve výšce se svírá hrdlo (tento problém se odstraní neutralizací a odpovídající dechovou aktivitou), v nižší poloze se zdají žákovi uvolněné úzké vokály málo znělé, takže je tvoří tlakem